|  GEOPEND: Ma - Vr 7.30 - 17.30        |  Mauritslaan 77A, 6161HS Geleen        |  CONTACT: +31 (0)43 365 92 44

Met een uitstekende basis op naar de volgende 15 jaar!

Met een uitstekende basis op naar de volgende 15 jaar! 19 september 20171 Comment

Dit jaar bestaat Xillion maar liefst 15 jaar. Xillion werd opgericht door de ondernemende Jean Huveneers en Roel Claessen, die het tijdens hun studie Informatica aan Hogeschool Zuyd wel zagen zitten om een eigen bedrijf te starten. Goede service, een ijzersterk en kundig team en het voortdurend streven naar het opbouwen en onderhouden van een langdurige relatie met klanten en partners heeft geresulteerd in een nog altijd groeiend bedrijf, dat de zorg voor ICT-systemen (zoals hard- als software) geheel uit handen van haar klanten kan nemen. WijLimburg stelde Jean en Roel een aantal prangende vragen.

15 Jaar Xillion, hoe voelt dat?

“Vijftien jaar… Die tijd is écht voorbijgevlogen! Maar dat heb je als je iedere dag weer bezig kunt zijn met werk dat je leuk vindt,” antwoord Jean. Roel vervolgt, “Ik ben ontzettend trots. Ook op het team waarmee we dit hebben weten op te bouwen.”

Jullie hebben Xillion eigenlijk vrij kort na het knappen van de internet-zeepbel opgericht. Wat dreef jullie om toch te starten met een ICT-bedrijf?

Roel: “We wilden uiteindelijk gewoon niet anders. Jean programmeerde al sinds zijn elfde en ik had de MEAO reeds afgerond, nog voor we elkaar leerden kennen op de Hogere Informatica opleiding. Tijdens onze studie verdienden we beiden al wat bij met het repareren van computers en het opzetten van kleine computernetwerken voor particulieren en bedrijfjes. Dat resulteerde in een serieuze bijbaan voor een groter bedrijf, naast de studie. Toen het einde van de opleiding in zicht was, begonnen we na te denken over de toekomst. Werd het verder studeren, een ‘echte’ baan zoeken of…? We kwamen tot de conclusie dat het veel leerzamer zou zijn om samen te investeren in ons eigen bedrijf, dan om collegegeld te betalen. En juist doordat het een slechte tijd was voor internet en ICT, kon het eigenlijk alleen maar beter worden!”

De technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Is het werk nog wel hetzelfde als 15 jaar geleden?

Jean: “Het zal je verbazen, maar grotendeels wel ja. We implementeren nog steeds computernetwerken voor het MKB en in het begin hadden we ook al ‘cloud’ diensten, alleen heette dat toen nog ‘colocatie’. Daar waren wij als bedrijf heel vroeg mee.”

Wat moeten we ons voorstellen bij de Cloud-diensten van toen?

Roel: “We zagen in 2003 al in dat bepaalde applicaties – zoals Groupware – verhoudingsgewijs veel te veel beheer kosten voor een klein bedrijf met bijvoorbeeld 10 medewerkers. Als oplossing bouwden we één omgeving, waarop we voor meerdere klanten accounts beschikbaar stelden, volledig afgescheiden van elkaar. Tegenwoordig noemt men dat Hosted Exchange, of zoals Microsoft het aanbiedt: Office365.”

Cloud gaat wel een stuk verder als colocatie, toch?

“Klopt, maar echte virtualisatie werd pas eind 2004 mogelijk. In 2005 zijn we begonnen met het verhuren van servercapaciteit in de vorm van virtuele machines. Ons datacenter had toen een 10 mbps verbinding, die we deelden met 2 andere bedrijven. Dat is tegenwoordig wel anders! Inmiddels hebben we bij onze partner Uniserver meerdere 10 Gigabit verbindingen aan capaciteit,” licht Jean toe.

“In de beginjaren moesten we alles zelf doen, er waren simpelweg geen leveranciers die de bouwstenen leverden die we nodig hadden voor onze diensten. Dat betekende flinke investeringen in hard- en software, maar vooral ook in tijd. Rond 2008 begon dat te veranderen en tegenwoordig kunnen we de diverse bouwstenen die wij nodig hebben ook als dienst inkopen, al helpt het natuurlijk wel enorm dat we beschikken over onze eigen ervaringen met en kennis van de gebruikte technieken,” aldus Roel.

Begin 2014 verhuisden jullie van het landelijke Geulle naar het stadse Geleen, hoe was dat?

“In Geulle waren we echt uit ons jasje gegroeid,” zegt Roel. “We hebben het nog een paar jaar weten te rekken door extra ruimtes binnen het pand in Geulle te huren, maar het was verre van ideaal. De extra vierkante meters in Geleen waren dan ook zeer welkom, hoewel het wel even wennen was.”

Jean vervolgt: “De verhuizing was vooral voor onze softwareontwikkelaars een grote vooruitgang. Ze zaten voorheen samen met o.a. de accountmanagers in een ruimte. Nu hebben ze een eigen ruimte, waar ze niet gestoord worden en geconcentreerd kunnen werken.”

Dus op deze plek kunnen jullie nog wel wat jaren vooruit?

Roel: “Dat is nog moeilijk te zeggen. Gelukkig hebben we nu ook weer wat mogelijkheden om extra ruimte te huren binnen ons bedrijfspand. Die extra ruimte hebben we er voor onze zusterorganisatie PrivacyO al bij moeten nemen. Zelf groeien we ook, maar dat gaat met kleine stappen. We willen onze processen eerst automatiseren, zodat we onze organisatie compact kunnen houden. Voorheen hebben we groei proberen te realiseren door ons in 2009 aan te sluiten bij een groep, maar wij merkten al snel dat de manier waarop er voor de MKB+ klanten gewerkt werd, niet bij ons paste. Toen kwamen we erachter dat we beter op onze manier en in ons eigen tempo konden groeien, en dat heeft ons geen windeieren gelegd.”

Je noemt net PrivacyO, wat is dat?

Jean: “Zoals de meeste mensen inmiddels hopelijk weten, treedt er in mei 2018 een nieuwe wetgeving in werking die de huidige Wet Bescherming Persoonsgegevens gaat vervangen. Het goede nieuws is dat de nieuwe wet voor heel Europa geldt. Het minder goede nieuws is dat deze wetgeving een behoorlijke impact kan hebben op de processen en systemen van grote én kleine bedrijven. Wij volgen deze ontwikkelingen al ruim 3 jaar op de voet en zijn zo in contact gekomen met The Privacy Factory uit Maastricht. Zij houden zich bezig met het opleiden en omscholen van mensen tot Data-Protection-Officer (DPO) en adviseren bedrijven bij de omgang met deze nieuwe wetgeving.

Samen met hen hebben we een online tool ontwikkeld, die bedrijven helpt om hun privacy beleid uit te werken en uit te voeren. Onze toolkit biedt de unieke combinatie van het verstrekken van actuele informatie (zoals belangrijke wetteksten), met praktische tips en handvaten om er juist mee om te gaan. Dit jaar hebben we besloten om onze tool en de activiteiten van The Privacy Factory onder het label ‘PrivacyO’ in de markt te gaan zetten. Om ervoor te zorgen dat de lijntjes tussen onze ontwikkelaars en de inhoudelijke experts van PrivacyO kort zijn, hebben ze intrek genomen in ons bedrijfspand.”

Jullie ICT-kennis en diensten reiken dus van Cloud-toepassingen tot privacywetgeving. Jullie ontwikkelen zelfs eigen software, toch?

Roel: “Ja, Jean en ik zijn in de basis softwareontwikkelaars. Door ‘software op maat’ te schrijven voor bedrijven, kunnen we middels slimme ICT-oplossingen maximale toegevoegde waarde leveren aan bedrijven. Om die software goed te laten werken, hebben bedrijven echter ook een goede ICT-infrastructuur nodig. Xillion levert beiden.”

Hoe zien de komende 15 jaar eruit voor Xillion?

“Oei… 15 jaar vooruitkijken?” lacht Jean. “Met de huidige ontwikkelingen in de ICT is het al bijna niet te doen om meer dan vijf jaar vooruit te kijken! Maar dat gaat dan vooral om de techniek. Onze rol zal altijd hetzelfde blijven: we helpen bedrijven bij het inzetten van de nieuwe oplossingen die de markt biedt. Dat zal betekenen dat we steeds meer een ‘makelaar’ van (Cloud)diensten worden. Daarnaast zal er om verbinding te maken met dergelijke diensten nog steeds een stuk lokale infrastructuur nodig zijn.”

Roel beaamt dit. “Qua softwareontwikkeling zullen we – net als nu – vaak de brug slaan tussen twee of meer applicaties. Het maakt daarbij weinig uit of die applicaties lokaal staan of ergens in de Cloud draaien.  De beschikbaarheid van Bigdata uit publieke bronnen en het ‘Internet-of-Things’ gaan al op korte termijn zorgen voor een legio aan nieuwe mogelijkheden, waarmee we klanten nog beter kunnen helpen beslissingen te nemen en proactief te handelen. En dat zullen we blijven doen!”

Meer weten over Xillion? Of wilt u ook dat uw ICT voor u gaat werken?