Hebt u een back-up plan?

Heeft u een goed back-up plan? Enkele tips!

Met enige regelmaat en met ‘dank’ aan de ransomware infecties worden bedrijven en personen steeds vaker geconfronteerd met dataverlies. Vaak is dit het moment waarop vastgesteld wordt dat er geen (bruikbare) back-up is. Ook wij kunnen helaas niet toveren en de verloren data terug halen. Daarom hieronder enkele criteria die u kunt gebruiken om te bepalen hoe goed uw back-up nu geregeld is.

Is uw back-up Off-site?

Met Off-site bedoelen we het opslaan van de back-up op een andere locatie dan waar uw servers of computers staan. Hierdoor ben u ervan verzekert dat u in geval van een grotere calamiteit, zoals bijvoorbeeld brand of een overstroming, een back-up beschikbaar hebt. Bij grotere bedrijfspanden of terreinen kan dit soms ook binnen het bedrijfsterrein opgelost worden.

Is uw back-up compleet?

Bevat uw back-up daadwerkelijk de data die u mogelijk zou willen kunnen herstellen? Klinkt simpel, maar vaak wordt er om de performance te verbeteren of de kosten te reduceren maar een gedeelte van de systemen in de back-up meegenomen.  Door wijzigingen zoals upgrades kan het gebeuren dat relevante data op een andere plek is komen te staan en buiten de back-up selectie terecht is gekomen.

Heeft u voldoende retentie?

Met retentie bedoelen we het aantal back-up kopieën of de duur dat deze bewaard worden. Dit is vooral belangrijk voor bijvoorbeeld bestanden die maar sporadisch of bijvoorbeeld slechts een keer per maand, kwartaal of jaar gebruikt worden. De kans is namelijk groot dat u dan pas merkt dat er iets mis is. Er moet dan wel een back-up van voor die tijd beschikbaar zijn om te kunnen herstellen.

Is de back-up ook offline?

Een offline back-up kan door een hacker of ransomware niet onbruikbaar gemaakt worden. Dit kan door ‘echt’ offline te gaan (stekker eruit) of door een scheiding in beheer en toegang te realiseren door bijvoorbeeld in de cloud onder te brengen. Let er hierbij op dat er geen API is die misbruikt zou kunnen worden. De eerste ransomware die Dropbox-accounts verwijderd is al gezien.

Test u uw back-up?

Om er zeker van te zijn dat uw back-up werkt zal deze regelmatig getest moeten worden.

Hoe snel kunt u herstellen?

Mooi, u hebt een back-up, maar het terugzetten van de back-up gaat weken duren. Dat kan voor een groot deel van uw data geen probleem zijn. Maar er zijn zaken die u snel weer nodig heeft om door te kunnen. Bepaal deze prioriteiten en verwerk ze in uw plan. We gebruiken hiervoor de term RTO (Recovery-Time-Objective).

Hoe oud is uw jongste back-up?

Het liefst verliest u geen data, maar hoeveel kunt u verliezen? Traditioneel worden er vaak dagelijks (in de nacht) back-ups gemaakt. Als u hieruit gaat herstellen kunt u dus tot 24 uur aan data kwijt zijn. U gaat immers terug naar de situatie van het moment van back-up. In veel situaties is dat voldoende, echter voor sommige applicaties is dit niet meer wenselijk. Dit wordt ook wel de RPO (Recovery-Point-Objective) genoemd. Inventariseer dit en neem eventueel extra maatregelen voor deze kritische data.

We hopen dat u met deze tips uw back-up plan kunt verbeteren. Bent u niet zeker of uw back-up optimaal is ingericht, neem dan contract met ons op voor een vrijblijvende afspraak.