|  GEOPEND: Ma - Vr 7.30 - 17.30        |  Mauritslaan 77A, 6161HS Geleen        |  CONTACT: +31 (0)43 365 92 44

Feest 15 jaar Xillion

Feest 15 jaar Xillion 4 oktober 2017
15 Jaar Xillion - Groepsfoto

Afgelopen vrijdag (29 september) hebben we op Landgoed Kasteel Limbricht ons 15 jarig bestaan gevierd. Samen met tientallen klanten, relaties, vrienden en medewerkers hebben we in de middag kunnen genieten van interessante presentaties van partners en klanten.

Aan het begin van de avond stapten Roel & Jean op het podium om na een vlotte terugblik op de afgelopen 15 jaar, vooruit te kijken en trots de nieuwe huisstijl te onthullen. Na 15 jaar, waarin de huisstijl op wat kleine details na onveranderd is gebleven, was het tijd om de huisstijl aan te pakken en in een modern jasje te steken.

In ons logo staat de X centraal. Niet alleen omdat het de beginletter van onze naam is, maar ook omdat deze het samenbrengen van verschillende disciplines, producten en diensten symboliseert. Van buiten naar de kern van de ICT-oplossing. De letter X is opgebouwd uit kleine puntjes die bits symboliseren. De vier uiteinden lopen uit in een pijlpunt, waarmee we aangeven dat er niet naar slechts één oplossingsrichting gekeken wordt.

Samen met het nieuwe logo hebben we onze hele huisstijl aangepakt. Van het briefpapier tot de website.

Office 365 Germany

Naast de nieuwe huisstijl waren we ook zeer verheugd bekend te kunnen maken dat we Microsoft Office 365 Germany gaan opnemen als nieuwe bouwsteen van onze diensten. Office 365 Germany (en Azure Germany) maken het sinds kort mogelijk om het potentieel van Office 365 in overeenstemming met de strenge Europese wet- en regelgeving te leveren.

Om dit mogelijk te maken is Microsoft een samenwerking aangegaan met T-Systems in Duitsland, het land met een van de strengste databeveiliging- en privacywetgevingen van Europa. Het Duitse T-Systems (dochter van Deutsche Telekom) is eigenaar van datacenters en beheerd op basis van strikt toegangsbeleid de toegang tot de omgeving door Microsoft. Naast andere tekortkomingen van de ‘normale’ Microsoft Office 365 en Azure wordt met deze opzet zelfs de Amerikaanse Patriot-Act gegarandeerd buiten de deur gehouden. Microsoft heeft erkend dat hun globale 365 propositie voor veel bedrijven niet voldoet en heeft daarom ook in China en voor de Amerikaanse overheid een zelfde constructie opgezet met lokale partner.

In de komende weken zullen we meer bekend maken over de aankomende migratie naar Office 365 Germany en de nieuwe diensten die we op basis daarvan gaan aanbieden.

Van Leverancier naar “ICT afdeling”

Als we terug kijken naar de afgelopen 15 jaar zien we dat we, waar we eerst vooral een leverancier van hard- en software waren, ons snel doorontwikkeld hebben naar een partner die voor bedrijven voelt als hun eigen ICT afdeling, maar dan op afstand. Met de komst van nieuwe (Cloud) diensten en ontwikkelingen zoals IoT (Internet of Things) en Big Data zien we dat er bij het MKB steeds meer behoefte ontstaat aan goed advies. Naast advies merken we dat integratie van deze ontwikkelingen maatwerk is voor iedere klant. Samen met onze software ontwikkelaars zijn we in staat om zowel bij in onze eigen bedrijfsvoering als bij onze klanten voor optimale integratie te zorgen. Op deze manier kunnen we maximale toegevoegde waarde realiseren en niet zomaar een kostenpost zijn.

Uniserver

Ondanks het geweldige weer Iniserver Rik Bornemanwisten een hoop mensen de weg naar de presentaties te vinden. Rik Borneman van Uniserver gaf de aftrap. Hij legde uit hoe Uniserver samen met partners zoals Xillion invulling geeft aan de behoeftes voor het MKB op het gebied van Cloud computing op Nederlandse bodem. Bij het leveren van Cloud oplossingen zijn een hoop specialismen betrokken. Uniserver verzorgt daarbij de IaaS (Infrastructure as a Service) en daarmee samenhangende bouwblokken, waarmee wij de diensten voor onze klanten opbouwen. Uniserver op zijn beurt maakt weer gebruik van datacenter-diensten van Equinix (Amsterdam) en Engie (Maastricht Aachen Airport), op hun beurt weer specialisten als het gaat om het leveren van geconditioneerde ruimtes met hoge beschikbaarheid van stroom en koeling voor de servers en netwerkapparatuur.

Rik ging daarnaast in op een recent onderzoek onder Nederlandse MKB bedrijven over hun ICT strategie. Daaruit kwam vooral naar voren dat men weliswaar hoge verwachtingen heeft en op zoek is naar flexibilisering, maar dat bijna de helft van de bedrijven nog geen transformatiestrategie heeft. Vreemd genoeg zijn Nederlandse MKB bedrijven zich er nog niet van bewust dat ze geremd worden door ‘oude’ IT oplossingen. Uit het onderzoek blijkt dat men vooral niet in staat is om de razendsnelle ontwikkelingen te volgen en op waarde te schatten. Aan ons de taak om bedrijven daarbij te helpen.

GaiaZoo

Jaap Bakker, Manager bouw onderhoud & techniek van GaiaZoo, gaia zoo - jaap bakker geeft presentatiezorgde voor de nodige afwisseling en nam ons mee in de ontwikkeling die GaiaZoo heeft doorgemaakt vanaf de eerste steen in 2003 en de opening in 2005. Het uitgestrekte park maakt voor veel ondersteunende systemen gebruik van ICT-middelen. Vanaf 2006 is er het door ons ontwikkelde abonnementensysteem Damara, dat in de loop van de jaren is uitgebreid met onder andere een webshop. Naast de standaard kantoorautomatisering maken horeca en dierenverzorging vanuit verschillende hoeken van het park gebruik van applicaties voor het verwerken van boekingen, het registreren van verkopen in de kassa, de administratie van de dieren en voor interne communicatie. Sinds 2012 ligt de verantwoordelijkheid voor het beheer van deze omgeving volledig bij Xillion. In 2015 zijn we gestart om het bestaande kopernetwerk met onze partner Lomitel te vervangen door een modern glasvezelnetwerk om zo de volgende stappen te kunnen zetten in de verdere digitalisering. Met een moderne glasvezelring door het hele park was in 2016 de weg vrij om samen met Internet Hotspot een dekkend Wifi netwerk in het hele park aan te gaan bieden aan de bezoekers. Het netwerk maakt het tevens mogelijk om op verschillende plekken in het park camera’s te plaatsen, waardoor geboortes van dieren live bekeken kunnen worden.

Dell EMC

Er is meer dan alleen de Cloud, Sien Legoiut geeft presentatieen daarom werken we voor hardware op locatie veel met Dell EMC. Sien Legouit, Dell EMC Accountmanager bij Techdata Nederland, had ervoor gekozen om ons niet te gaan vervelen met techniek maar had een interessant verhaal over transformatie van bedrijven meegebracht. Ze ging daarbij onder andere in op de versnelling die de wereld doormaakt. Daardoor veranderd de levensverwachting van een Fortune 500 bedrijf van ruim 65 jaar in 1960 naar minder dan 12 jaar in 2030.

Door technische ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld Big Data, Robotisering, IoT, kunstmatige intelligentie, de Cloud en Blockchain ontstaan volledig nieuwe markten en mogelijkheden om diensten te leveren. Denk hierbij aan de manier waarop Uber de taxiwereld op z’n kop zet, AirBnB de hotels het leven zwaar maakt en Canon en GoPro bedrijven als Kodak van de kaart geveegd hebben. Schrikbarend is dat uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de bedrijven zegt niet te weten hoe hun markt er over 3 jaar uitziet. Ze zijn zelfs bang binnen 5 jaar overbodig te zijn, tenzij ze zich weten aan te passen. Gelukkig zijn er voorbeelden van bedrijven die succesvol hebben weten te transformeren. Denk daarbij aan de Bijenkorf, IBM, Amazon en Apple. Typerend bij deze transformaties is dat IT minder een hulpmiddel (en dus kostenpost) is geworden, maar een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering.

PrivacyO

Sinds kort heeft Xillion een zusje, namelijk PrivacyO. marc vrijhof geeft presentatieMarc Vrijhof wist in zijn presentatie het publiek te boeien met de impact van de nieuwe privacywetgeving, de GDPR (of AVG in het Nederlands), die op 25 mei 2018 actief wordt. Als opvolger van eerdere wetten gaat de GDPR veel verder. Organisaties moeten privacy accountable zijn en de boetes die bij missers uitgedeeld kunnen worden zijn substantieel. Naast de invoering van de nieuwe wetgeving worden burgers zich ook steeds bewuster van de mogelijkheden tot misbruik van hun gegevens door bedrijven en criminelen en beginnen daarom bewuster met hun gegevens om te gaan.

Organisaties moeten het vertrouwen van de consument winnen en houden, maar moeten daarnaast ook 24×7 kunnen bewijzen dat ze invulling hebben gegeven aan de uit de GDPR verplicht uit te voeren activiteiten. PrivacyO heeft daarvoor een Plan-Do-Check-Act-methodiek ontwikkeld waarmee organisaties accountable kunnen worden. De methodiek wordt ondersteund door een webapplicatie die met Xillion is ontwikkeld en waarmee gebruikers continu een actueel beeld van hun compliance status hebben.

Meer weten over Xillion? Of wilt u ook dat uw ICT voor u gaat werken?