De echte beweegredenen achter Cloud Computing

Het lijkt er steeds meer op dat iedereen met zijn ICT de Cloud in wil. Maar waarom wilt u als ondernemer uw data buitenshuis zetten, u afhankelijker maken van Uw ICT leverancier, u op een grijs vlak begeven met het oog op allerlei wetgeving? Wat zijn de echte beweegredenen achter de Cloud en gelden die ook voor u? Of rent u achter deze trend aan omdat ‘iedereen’ het doet?

Om hierop een antwoord te kunnen geven moeten we allereerst het begrip Cloud Computing definiëren. Dit label wordt namelijk veelvuldig en naar mijn mening regelmatig onterecht gebruikt. Wikipedia doet daarbij een mooie voorzet en Gartner maakt duidelijk dat Cloud Computing te maken heeft met standaard diensten, flexibiliteit en schaalbaarheid, betaling naar gebruik en het delen van infrastructuur. Laten we inzoomen op deze begrippen en kijken wat ze voor u kunnen betekenen.

Standaard diensten

Dat klinkt als water uit de kraan, tanken bij een tankstation of een kratje bier kopen bij een supermarkt. U weet wat u gaat krijgen, het afrekenmodel is duidelijk, maar er is geen ruimte voor maatwerk. Wilt u koud bier, dan zult u zelf voor een koelkast moeten zorgen en wachten tot het bier gekoeld is. Bij Cloud diensten is dat net zo. De standaard dienst is goed, goedkoop, snel leverbaar en flexibel. Wilt u wat extra, dan wordt het maatwerk of zelf iets eromheen bouwen. Goedkoop, snel leverbaar en flexibel is het dan al snel niet meer. Uw hele ICT in de Cloud zetten op basis van standaard diensten zal voor veel bedrijven niet mogelijk zijn, waardoor het dus een hybride oplossing wordt.

Flexibiliteit

Van Cloud diensten wordt verwacht dat ze flexibel zijn. Meer gebruiken of minder gebruiken moet mogelijk zijn, zowel in technische zin als ook in economische zin. Met de flexibiliteit wordt het risico over te maken investeringen verlegt naar de leverancier. Die kan door de massa zijn risico op een enkele klant voor hem beperken, maar zal dit risico als toeslag in zijn prijsberekening meenemen. Korte contractduren horen daar dan ook bij, want hoe flexibiel is een dienst als je toch een verplichting voor bijvoorbeeld 24 maanden aan moet gaan voor minimaal 50 gebruikers? En hoeveel behoefte aan flexibiliteit hebt u nu echt? Had u dan niet beter als echte ondernemer het risico en de baten zelf kunnen nemen?

Betalen naar gebruik

Afgerekend wordt periodiek (bijvoorbeeld maandelijks), op basis van daadwerkelijk gebruik van een eenheid van de dienst, waarbij er geen directe relatie is met de investeringen die de leverancier hiervoor moet doen.

Het interessante hier is dat grote leveranciers van ICT oplossingen zoals bijvoorbeeld Microsoft dit model heel lang tegen hebben gewerkt. Hun bedrijfsmodel was gebaseerd op de verkoop van licenties, waarbij ze iedere paar jaar een nieuwe betere versie van hun software in de markt moesten zetten om opnieuw licenties te kunnen verkopen om zo hun aandeelhouders tevreden te houden. Met de introductie van Windows 10 hebben ze gezegd dat dit de laatste Windows versie is. Geen goed bericht voor de aandeelhouders als je telkens een nieuwe versie nodig hebt om licenties te kunnen verkopen. In de laatste paar jaren hebben ze echter een enorme transitie gemaakt en is het verkopen van de licenties steeds verder op de achtergrond aan het raken. Met Office 365, Azure en andere aanverwante diensten is de focus op het verhuren komen te liggen. Hun aandeelhouders zijn daar nu blij mee, maar of dat betekend dat u daar ook financieel blij van moet worden is de vraag. De financiële druk om ten opzichte van hun eigen ‘vorige versie’ te innoveren hebben ze in ieder geval van de ketel gehaald. Ondertussen wordt het steeds moeilijker om, zoals vroeger, een licentie te kopen waar geen tijdsbeperking meer op zit.

Delen van Infrastructuur

Om flexibiliteit en betalen naar gebruik voor standaard diensten waar te kunnen maken is het onontkoombaar dat de fysieke infrastructuur gedeeld wordt met andere gebruikers of klanten. Dat is met moderne technieken zoals virtualisatie ook heel goed en veilig mogelijk. Echter om maximaal te kunnen profiteren van schaalvoordelen wordt er vaak gewerkt met internationale datacenters. Deze vallen soms buiten de Nederlandse of zelfs Europese wet- en regelgeving qua opslaglocatie of beheerderstoegang. Enerzijds moet de wet- en regelgeving hierop reageren met duidelijkere regels (zoals vaak lopen deze regels achter op de technische mogelijkheden en geopolitieke ontwikkelingen), anderzijds is er op sommige gebieden al duidelijke regelgeving beschikbaar en daar heeft u zich aan te houden. Een goed voorbeeld daarvan is de recent vastgestelde Europese Algemene verordening gegevensbescherming die nog een stap verder gaat dan de wel bekende meldplicht datalekken.

Cloud diensten zijn mooi, maar om ermee te kunnen werken hebt u wel nog altijd lokale infrastructuur nodig. De beschikbaarheid van die infrastructuur is net zo belangrijke als het mooie SLA op uw Cloud dienst. De grote Cloud leveranciers hebben daar geen boodschap aan, die focussen helemaal op hun datacenters, wat overigens niet verkeerd is. U bent dan echter wel zelf verantwoordelijk voor dit niet te bagatelliseren stuk van de totaaloplossing.

Bij Xillion vragen we door en proberen we u en uw bedrijf te doorgronden, om zo tot een optimale oplossing te komen die past bij uw functionele wensen, uw bedrijfscultuur en financiële planning. Daarvoor bieden wij standaard diensten met flexibiliteit en betalen naar gebruik aan, zowel bij u op locatie als vanuit de Cloud. Uiteraard zorgen we ook voor een passende maatwerk saus om van die standaard ingrediënten een mooi gerecht te maken.