Bergtoppen boven wolken

Cloudgebruik op zijn top?

De marketingmolens van de cloudleveranciers lopen op volle toeren. Maar net dát zou u als koper achterdochtig moeten maken. Is de cloud écht de beste oplossing voor uw onderneming?

Waarom cloud?

Het werken in de cloud biedt flexibiliteit, schaalbaarheid en een OPEX kostenstructuur. Daar worden we toch allemaal enthousiast van? Zeker voor standaarddiensten gaat deze vlieger ook echt op. Diensten zoals een e-mail server (Exchange) of website hosting kunt u heel goed en efficiënt bij een (cloud-)hoster onderbrengen. Voor vele andere diensten hangt het sterk af van allerlei factoren. Boekhouden in de cloud kan heel handig en voordelig zijn, maar hoe gaat u om met de zeven jaar bewaarplicht als u besluit over te stappen naar een andere leverancier of te stoppen met uw onderneming?

Wat lost de cloud niet op?

Het realiseren van een ICT-omgeving op basis van diverse cloudapplicaties maakt beheer niet overbodig; wel verschuiven de aandachtspunten. In plaats van het patchen van software en het beheren van de hardware, moet er veel meer aandacht besteed worden aan gebruikersbeheer, data eigendom, beveiliging, privacy, compatibiliteit en onderhoud van koppelingen tussen de verschillende cloudsystemen. Daarbij geven de leveranciers het ritme aan en moet u mee. Ohja, vergeet ook niet dat u verbinding moet kunnen maken met de cloud. Is uw internetverbinding redundant? Of staat de productie straks stil omdat er even geen verbinding met de cloud is? Onderschat ook de training van gebruikers niet.

Maar de cloud is toch goedkoper!

De initiële (maandelijkse) kosten zijn vaak lager. In de praktijk word u na de start echter al snel tot zogenaamde ‘up-sell’ opties verleidt. Hierdoor schieten de maandelijkse kosten vaak snel omhoog. Om de oorzaak van die kostenstijging achteraf te vinden moet u dan eerst de factuur begrijpen. Dat begrijpen is niet makkelijk, vooral als er moeilijk te plaatsen eenheden gebruikt worden zoals IOPS, Units, Transactions en Commits. Er zijn gelukkig ook diensten we gewoon per gebruiker per maand factureren.

Maar ik heb geen serverruimte?

Een van de redenen die aangedragen wordt om de cloud te promoten is dat er dan kostbare kantoorruimte beschikbaar komt. Een aparte ruimte voor servers met noodstroom en airco is namelijk niet meer nodig. Dat klopte vijf tot tien jaar geleden ook. U had toen een hoop (dure) hardware nodig om een paar bedrijfsapplicaties te kunnen draaien, maar gelukkig heeft de ontwikkeling van servers niet stil gestaan. Net als onze smartphones zijn ook de servers enorm veel krachtiger geworden en gebruiken minder stroom dan ooit. Veel modellen zijn ook in een ‘Fresh Air’ en ‘Quiet’ uitvoering te krijgen. Uw eigen datacenter zet u dus bij wijze van spreken gewoon onder uw bureau.

Schaduw-IT

Een groot deel van de gebruikte cloudapplicaties wordt afgenomen zonder tussenkomst of medewerking van de ICT-afdeling. Vaak betekent dit ook dat de kosten niet ten koste van het ICT-budget gaan. De echte kosten van het cloudgebruik van een organisatie zijn dan ook vaak niet of moeilijk inzichtelijk te maken. Deze Schaduw-ICT zorgt ook voor risico’s op het gebied van beveiliging en compliance.

Ook gerenommeerde partijen zoals het Uptime Institute  komen tot de conclusie dat de massale migratie naar de cloud afneemt.

Michael Dell zegt dat klanten terug komen, omdat zelf moderne hardware kopen (of leasen) goedkoper kan zijn dan de grote public clouds.

Ook in België zijn er tekenen van stagnatie volgens een onderzoek van Computer Profil.

Dus de cloud is op zijn top?

Nee, we zullen nog veel meer in de cloud gaan doen. Maar dat zullen oplossingen zijn die door hun functionaliteit waarde toevoegen aan uw bedrijfsprocessen. Denk daarbij zeker aan Big Data en diensten voor kunstmatige intelligentie. De cloud is echter geen wondermiddel waarmee u alle ICT-problemen eenvoudig oplost. Met hybride-oplossingen kan het beste van beide werelden gecombineerd worden. Om te excelleren moet u zich kunnen onderscheiden en daarbij boven de clouds moeten uitstijgen.